داوطلبان در انتخاب رشته دانشگاهی به علاقه و توانایی های فردی خود توجه کنند

کد خبر: ۷۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 02 August 2015
معاون پرورشی آموزش و پرورش صومعه سرا با تاکید بر اهمیت انتخاب رشته متناسب با علائق، استعداد و توانایی های فردی، افزود: داوطلبان باید برای تحصیل در دانشگاه و در نهایت دستیابی به شغل آینده اهدافی را برای خود تعریف و در آن مسیر حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، همزمان با آغاز انتخاب رشته دانشگاهی از سوی داوطلبان کنکور سراسری سال 94 موجی از دلواپسی، نگرانی و اضطراب در خانواده های داوطلبان این آزمون ایجاد شده است و والدین با توجه به حساسیت این موضوع در پی کمک به فرزندان خود هستند تا بتوانند آنان را در یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی یاری دهند.

والدین و داوطلبان این روزها سعی می کنند تا از راه های مختلف از جمله مشورت با پذیرفته شدگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال های گذشته، مراجعه به مراکز انتخاب رشته دانشگاهی در سطح شهرها، مراجعه به سایت های انتخاب رشته و... به نحوی بهترین و مناسب ترین انتخاب های خود را انجام دهند تا بتوانند نیمی از راه دست یافتن به آینده ای را که برای خود ترسیم نموده اند به درستی طی کنند.

سید سعید زربافی، معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان صومعه سرا در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت فراوان انتخاب رشته دانشگاهی، اظهار کرد: انتخاب  رشته یکی از انتخاب های مهم زندگی هر فردی است که باید با آگاهی و اطلاع کافی صورت گیرد؛ چراکه  یقیناً در زندگی فرد نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت انتخاب رشته متناسب با علائق، استعداد و توانایی های فردی، افزود: داوطلبان باید برای تحصیل در دانشگاه و در نهایت دستیابی به شغل آینده اهدافی را برای خود تعریف و در آن مسیر حرکت کنند. در واقع در نظر گرفتن علاقه از ملاک هایی است که سبب می شود فرد با انرژی بیشتری در رشته مورد نظر خود تحصیل کند.

زربافی در نظر گرفتن ملاک و معیارهایی در انتخاب رشته از جمله هدف، توانایی عملی و توان اقتصادی خانواده را مهم خواند و خاطرنشان کرد: داوطلب مطلوب است رشته هایی را انتخاب کند که قادر به پرداخت هزینه های آن باشد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش صومعه سرا در نظر گرفتن امکانات آموزشی را از دیگر عوامل برشمرد و گفت: داوطلبان باید اطلاع کامل و کافی از امکانات مراکز دانشگاهی داشته باشند تا با آگاهی و اطمینان خاطر به ادامه تحصیل در آن دانشگاه بپردازند.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن آینده شغلی و بازار کار نیز حائز اهمیت است، ابراز کرد: داوطلب باید رشته ای را برگزیند که آینده شغلی و بازار کار آن رشته پس از اتمام تحصیل فراهم باشد .

هادی پورمیرزایی، مسئول آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش شهرستان صومعه سرا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه مشاوران باید دانش آموزان را در انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه و وضعیت موجود اجتماعی و اقتصادی منطقه هدایت کنند، یادآور شد: در راستای انتخاب آگاهانه و هوشمندانه، یک پایگاه در دبیرستان دخترانه حجاب شهرستان صومعه سرا جهت مشاوره و انتخاب رشته در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه  این پایگاه در راستای انتخاب صحیح و مشاوره از مشاوران خبره و متخصص ایجاد شده است، افزود: بنا بر تجربه اداره آموزش و پرورش شهرستان صومعه سرا طی سال های گذشته، ایجاد چنین پایگاه هایی برای انتخاب رشته با توجه به نرم افزارهای حرفه ای در انتخاب صحیح و کمک به داوطلبان بسیار موثر است، گاه ممکن است داوطلب رتبه بسیار خوبی کسب کرده باشد، اما از مهارت لازم برای انتخاب رشته برخوردار نباشد لذا مشاوران ما در این مرکز می توانند با ابزارهای کنترلی و پیشنهادی  یاری گر داوطلبان باشند.

پورمیرزایی تعداد شرکت کنندگانی که از خدمات مشاوره در سال گذشته بهره مند شدند را قریب 200 نفر دانست و عنوان کرد: امسال با توجه به ارتقاء کیفیت کاری انتظار داریم تعداد مراجعان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امسال قریب هزار دانش آموز صومعه سرایی در مجموع گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه در کنکور شرکت کردند، گفت: در سال گذشته شهرستان صومعه سرا در منطقه 3 استان رتبه دوم را کسب کرد که نشان دهنده استعداد و تلاش فراوان دانش آموزان و معلمان است.

مسئول آموزش متوسطه آموزش و پرورش صومعه سرا در پایان میزان مبلغ دریافتی از دانش آموزان جهت مشاوره  و انتخاب رشته را بر اساس نرخ دولتی 28 هزار تومان دانست و بیان کرد: داوطلبان گرامی  می توانند در سطح شهرستان با مراجعه به پایگاه انتخاب رشته از خدمات این مرکز بهره مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار